Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen – Haziq

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen - Haziq

ijen view hotel surabaya

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen – Haziq, 11/02/2023 hari sabtu (hari 1), saya Eko crew kepada ejen perkhidmatan travel surabaya berlaku sebagai supir memulakan percutian Surabaya 3 hari 2 malam atau trip ke Surabaya Bromo Kawah Ijen 3h2m dengan mengambil encik hazziq & kawan di hotel Surabaya airport.

Masa itu kami bersama encik hazziq & kawan bergerak dari hotel Surabaya ke penginapan kawasan Kawah Ijen Surabaya tepat pukul 07:19am. Sememangnya, perjalanan dari Surabaya ke Kawah Ijen memerlukan masa lebih kurang 6 jam.

Semasa perjalanan kami bersama encik hazziq & kawan stop di situbondo untuk makan tengah hari, selepas makan tengah hari rehat kejap dan kemudian meneruskan perjalanan ke penginapan Kawah Ijen.

Masa itu kami tiba di penginapan Kawah Ijen (ijen view hotel) tepat pukul 13:49pm, kemudian check in hotel Ijen dan rehat untuk persiapan tripa pakeg percutian Hiking Kawah Ijen, nanti.

Pakej Percutian Surabaya Bromo Kawah Ijen

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen - Haziq

semasa di puncak kawah ijen

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen – Haziq, 12/02/2023 hari ahad (hari 2), di hari kedua dari pada trip percutian Surabaya Bromo Kawah Ijen kami memulakan tepat pukul 03:00am, dan semestinya untuk pakej Hiking Kawah Ijen di mulainya pukul 01:00am, tapi masa itu encik haziq minta bergerak pukul 03:00 sebab salah satu dari pada kawan encik haziq ada yang sakit.

Sayang nya, masa itu tak dapat Blue Fire Ijen, sebab waktu itu kami bergerak lambat dari hotel Ijen, So,, masa itu kami hanya dapat melihat tasik Kawah Ijen sahaja sekali Ijen sunrise.

Maklumat : Keperluan yang wajib dibawa semasa melakukan trip ke Kawah Ijen Surabaya adalah Kuat fisik, Baju sejuk, Kasut, Topi sejuk, Sarung tangan, Mask gas, Senter (flashlight) dan guide.

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen - Haziq

selepas melawati madakaripura waterfall

Pukul 06:30am selepas explore kawasan puncak kawah Ijen Surabaya, kami bersama encik haziq & kawan ke paltuding atau tempat dimulakan trip Hiking ke Puncak Kawah Ijen. Dan pukul 08;19am  sampai sudah di paltuding dan kemudian balik hotel Ijen semula.

Pukul 09;20 encik haziq & kawan tiba sudah di hotel, mandi – breakfast dan check out hotel Ijen dan kemudian meneruskan program percutian ke Madakaripura Waterfall Surabaya, salah satu tempat percutian menarik di kawasan Gunung Bromo tengger Semeru Surabaya dengan masa perjalanan 4 jam.

Selepas melawati Madakaripura Waterfall, kami bersama encik haziq & kawan bergerak ke hotel gunung Bromo yang di persiapkan oleh pihak travel ejen Surabaya (agentsurabayatravel.com) dengan waktu perjalanan 1 jam, kemudian check in hotel Bromo dan rehat untuk persiapan tripa Pakej Percutian Bromo, esok hari.

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen - Haziq

puncak penanjakan gunung bromo

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen – Haziq, 13/02/2023 hari isnin (hari 3), Pukul 02:10am kami bersama encik haziq & kawan bergerak untuk memulakan program trip ke puncak Bromo, Surabaya (guna jeep bromo) menuju puncak terbaik untuk melihat keindahan sunrise Bromo dengan masa perjalanan 1 jam.

Sememangnya, kalau kita ingin tempat selesa semasa melihat sunrise di punack gunung Bromo, kita mesti bergerak awal dari hotel Bromo. Dan masa encik haziq & kawan serasa sangat senang, sebab kawasan taman gunung Bromo Surabaya sangat cerah tiada berkabus.

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen - Haziq

bukit kingkong gunung bromo

Masa itu kemunculan Bromo sunrise tepat pukul 05:11am, dan cuaca kawasan gunung Bromo sejuk sangat sepanjang tahun, tapi nasib sangat baik, sebab tiada hujan dan pemandangan taman nasional Bromo tengger Semeru sangat cantik tiada berkabus.

Selepas melihat sunrise gunung Bromo, meneruskan trip ke Kingkong Hill Bromo yang merupakan tempat kedua untuk melihat sunrise di Gunung Bromo. Ketika musim percutian, semestinya penanjakan 1 Gunung Bromo full pelancong, dan waktu itu pula tempat terbaik melihat sunrise adalah Kingkong Hill.

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen - Haziq

kawah gunung bromo

Selesai melawati bukit kingkong gunung Bromo, kami bersama encik haziq & kawan meneruskan lawatan ke Kawah Bromo. Kawah Bromo ini merupakan destination ke dua dalam Pakej Percutian Bromo Surabaya yang selalunya dilawati selepas program Bromo Sunrise Surabaya.

Kawah Bromo (bromo crater) merupakan kawah aktif yang selalunya dilawati selepas trip pakej pelancongan sunrise Gunung Bromo. Dan untuk melawati kawah semua pelancong harus jalan kaki atau guna perkhidmatan kuda, kemudian naik 250 anak tangga hingga puncak kawah Bromo.

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen - Haziq

padang savana gunung bromo

Selepas melawati kawah Bromo balik ke tempat letak jeep, kemudian meneruskan program lawatan Bromo ke Padang Savana Bromo yang letaknya berhampiran sahaja dengan bukit teletubbies gunung Bromo dengan masa perjalanan 30 minit saja.

Padang savana di Gunung Bromo tengger ini merupakan tempat menarik yang semestinya dilawati semasa kita orang pegi ke taman nasional Gunung Bromo tengger Semeru Surabaya, selain itu padang savana teletubbies ini juga menjadi spot terbaik untuk bergambar (spot photography) dan foto prewedding.

Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen - Haziq

pasir berbisik gunung bromo

Selepas melawati padang savana gunung Bromo Surabaya masa itu kami encik haziq & kawan langsung meneruskan trip pakej percutian ke bukit teletubbies yang letaknya berhampiran sahaja dengan masa 10 minit tanpa guna jeep.

Selesai menlawati savana dan bukit teletubbies, kami bersama encik haziq & kawan meneruskan pelancongan ke Pasir Berbisik. Tempat ini selalunya dilawati selepas melawati padang savana atau kawah. Dan tempat ini pula meruapakan destinasi terakhir dari pada semua program Pakej Percutian Surabaya Bromo.

Maklumat untuk anda yang ingin melakukan trip percutian ke taman national tengger semeru sekali ke tempat menarik di kawasan Surabaya lainnya, masa terbaik bermula dari bulan april – dec.

Lepas melawati pasir berbisik, kami bersama encik haziq & kawan kembali naik jeep, kemudian balik hotel Bromo semula dengn masa 1 jam. Tiba di hotel Bromo view langsung mandi – breakfast – check out.

Selepasi itu kami menghantar encik haziq & kawan ke stesen Malang dalam masa 3 jam dan Pakej Percutian Surabaya Bromo Ijen – Haziq atau Pakej Percutian Surabaya, 3h2m bersama encik haziq & kawan, finish.

Demikian cacatan kami semasa program Pakej Percutian Surabaya 3 Hari 2 Malam bersama encik haziq & kawan. Untuk informasi Percutian Surabaya, Kawah Ijen, Hiking Semeru, Malang Batu, pakej ground ke Surabaya, Bajet percutian surabaya 2024, Tempat percutian menarik di Surabaya dan lain lain, sila hubungi contact perkhidmatan travel ejen Surabaya kami.


PILIHAN PAKEJ PERCUTIAN BROMO, KAWAH IJEN, MALANG BATU, SURABAYA :

Pakej Percutian ke Surabaya Bromo Kawah Ijen

Mungkin Anda juga menyukai