bandara surabaya airport

Percutian Surabaya 5 Hari 4 Malam – Tarmizi. 11/12/2017 hari isnin (hari ke 1), saya abdol kader bersama bapak abdol rahman yang berlaku sebagi supir memulakan pakej percutian surabaya 5 hari 4 malam dengan mengambil bapak tarmizi & group di airport Surabaya sekitar pukul 12:00am.

Masa itu flight kode pesawat bapak tarmizi & group XT385 penerbangan dari Penang Airport (10:00am) – Surabaya Airport (12:00pm). Dan sebelum bergerak menuju hotel kawasan taman nasional Bromo tengger semeru.

Selepas bergambar bersama bapak tarmizi & group kami langsung bergerak menuju hotel dekat Gunung Bromo dengan masa perjalanan 3 jam. Dan masa itu sebelum ke hotel kami menghantar ke retaurant Sidayu untuk makan tengah hari.

Dan selepas makan tengah hari kami bersama bapak tarmizi & group bergerak ke hotel kawasan Gunung Bromo dan masa itu kami tiba di hotel pukul 15:42pm tepat, dan check in menghantar ke bilik hotel, kemudian rehat untuk persiapan program pakej pelancongan Bromo nantinya.

Pakej Lawatan Ke Surabaya 5 Hari 4 Malam

penanjakan 1 gunung bromo

Percutian Surabaya 5 Hari 4 Malam – Tarmizi. 12/12/2017 hari selasa (hari ke 2) pukul 01:45am kami bersama bapak tarmizi & group bergerak (guna jeep) menuju puncak penanjakan untuk program pakej percutian Bromo sunrise dengan masa perjalanan 1 jam.

02:47 kami bersama bapak tarmizi & group sampai sudah di puncak penanjakan 1, salah satu best spot sunrise di Gunung Bromo. Dan masa itu cuaca sangat sejuk tapi kawasan bromo tiada kabus, sampai sampai semua kawasan sekitar taman nasional Bromo tengger semeru tanpak sangat cantik.

penanjakan 1 gunung bromo

Penanjakan 1 Gunung Bromo ini merupakan salah satu tempat terbaik dan menarik di kawasan taman nasional Bromo semeru, dan tempat ini sentiasa menjadi destinasi utama sekali tempat favorite semua pelancong yang melawati Gunung Bromo.

Masa itu bapak tarmizi & group sangat senang dan puas hati, sebab masa itu cuaca memang sangat cerah dan tiada hujan meskipun masa itu Surabaya sudah masuk musim hujan. Selepas melawati puncak penanjakan sekali bergambar, kami bersama bapak tarmizi & group balik ke tempat letak jeep semula dan melanjutkan ke Kawah Bromo.

bapak tarmizi & ibu sofea

Sebelum melawati kawah, masa itu kami menghantar bapak tarmizi & group bukit cinta yang letaknya berhampiran saja dengan penanjakan, dan kemudian dilanjutkan ke tempat letak jeep dekat kawah dengan masa 20 minit.

Tiba di tempat jeep, masa itu bapak tarmizi & group minta guna kuda untuk melawati kawah. Sewa kuda merupakan salah satu alat transportasi alternatif untuk melawati kawah, kalo guna kuda masa perjalanan ke kawah 15 minit sahaja, tapi kalo jalan kaki memerlukan masa perjalanan 30 minit.

puncak kawah gunung bromo

Tiba di kaki gunung Bromo (tempat letak kuda), kami memandu bapak tarmizi & group menaiki 250 anak tangga hingga puncak. Setiap program pakej percutian Bromo selalunya kawah ini dilawati selepas program Bromo Sunrise, sebab kalo terlalu pagi, kawah tak akan tanpak dkarnakan tertutup kabus.

Selepas melihat fenomena alam kawah Bromo, kami bersama bapak tarmizi & group kembali turon dan kembali ke latak jeep semula untuk meneruskan perjalanan ke Pasir Berbisik dengan masa perjalanan 30 minit, dan masa itu kami tiba di padang savana sekitar pukul 08;21am tepat.

pasir bebisik gunung bromo

Pasir Berbisik ini meruapakan tempat percutian menarik yang selalunya dilawati selepas melawati Padang Savana, tapi sayang, masa itu kami bersama bapak tarmizi & group tak pergi ke padang savana, sebab salah satu kawan dari bapak tarmizi tak kuat sejuk, jadi masa itu bapak tarmizi & group hanya melawat pasir berbisik saja.

09;11am kami bersama bapak tarmizi & group kembali naik jeep dan balik hotel denagn masa 20 minit. Tiba di hotel kami langsung mandi – breakfast dan preparation check out untuk meneruskan perjalanan ke Ladang Epal Malang.

ladang epal malang surabaya

Masa perjalanan ke ladang epal dari Gunung Bromo masa itu 3,15jam, sebab masa itu laluan menuju ladang epel sangat macet, dan kami tiba di ladang epal kota batu malang tepat pukul 13;09. Alamaaak,,, masa itu turun hujan pula, untung hujan tak kuat, jadi masa itu kami bersama bapak tarmizi & group dapat menikmati buah epel yang sangat manis, hehehe.

Puas menikmati buah apel sekali pusing pusing di ladang epel, kami (kader & rahman) menghantar ke hotel malang (selawah grend view hotel) salah satu daripada hotel rakan kongsi (contract rate) ejen travel surabaya yang lengkap dengan swimming pool, akses Wi-Fi gratis di seluruh areanya dengan masa 25 minit.

masjid jin malang surabaya

Percutian Surabaya 5 Hari 4 Malam – Tarmizi. 13/12/2017 hari rabu (hari ke 3) kami memulakan program pakej percutian ke Malang dengan menghantar ke masjid jin malang atau masjid ajaib turin dengan masa perjalanan 3 jam.

Disebut Masjid Jin atau tiban karena masjid yang sangat megah ini dibangun tanpa sepengetahuan orang orang awam, dan menurut mitos dibangun oleh jin dalam waktu hanya semalam. Dan masjid sentiasa ramai dengan pelancong tempatan mahupun pelancung dari negri jiran (malaysia, singapore, thailand) dan pelancong dari negara negara lainnya.

taman selecta batu malang

Selepas pusing pusing sekali bergambar di semua kawasan masjid jin, kami menghantar bapak tarmizi & group ke salah satu restaurant tempatan untuk makan tengah ari, masa itu kami hantar ke retaurant yang masakannya popular sangat sedap, iaitu “Rumah Makan Tempoe Dulue”

Selepas makan tengah hari di Rumah Makan Tempoe Dulue. kami bapak tarmizi & group meneruskan percutian ke taman 1000 bunga atau taman Selecta Batu Malang, salah satu tempat percutian beruapa kebun bunga atau popular dengan sebutan taman 1000 bunga dengan masa 30 minit.

muzium angkut malang batu

Selepas melakukan pelancongan di taman 1000 bungan, masa itu kami menghantar bapak tarmizi & group ke salah satu tempat terkenal dan favorite di bandar Batu Malang, iaitu Muzium Angkut, salah satu muzeum transpoertasi kuno bertaraf international.

Tak setakat itu, Muzium Angkut juga memiliki beberapa zona lawatan, dianataranaya ; Benua Asia, Eropah,  Amerika, Sunda Kelapa, Batavia dan Zona Eropa di setting seakan-akan berada di jalanan kota-kota di Perancis dengan mobil-mobil kuno eropa.

Masa itu kami bersama bapak tarmizi & group mengexplore muzium angkut sangat lama, sekitar 3 jam+. Dan selepas pusing pusing di semua zona muzium angkut kami menghantar bapak tarmizi & group ke Alon Alon kota Batu, salah satu pusat bandar di kota Batu Malang Surabaya. Lepas pusing pusing di Alon Alon, kami menghantar ke hotal semula dan rehat untuk preparation percutian hari ke 4 esok hari.

seulawah grend view hotel

Percutian Surabaya 5 Hari 4 Malam – Tarmizi. 14/12/2017 hari kamis (hari ke 4), pukul 06;30 selepas breakfast kami bersama bapak tarmizi & group check out hotel dan kemudian kami menghantar ke Pusat Oleh Oleh khas Batu Malang (pusat membeli belah).

Selepas membeli belah di kota Malang Batu, kami menghantar ke pusat kerajian kulit di tanggulangi Sidoarjo dengan masa 2 jam, dan selepas itu kami menghantar ke tempat percutian terbaru di Surabaya, iaitu Bukit Jaddih Madura Surabaya, Jawa Timur, Indonesia dengan masa 2 jam.

bukit jaddih madura surabaya

Bukit Jaddih yang juga disebut bukit kapur ini merupakan salah satu tempat percutian menarik dan terbaru di Surabaya, kalo dari airport Surabaya tempat ini hanya memerlukan masa perjalanan 1 jam dengan melalui Suramadu Bridge.

Masa itu kami bersama bapak tarmizi & group tiba dibukit jaddih sekitar 11:30pm. Selepas melawati bukit jaddih kami bergerak ke tempat ziarah umat muslim, iaitu Makam Sunan Ampel, salah satu wali songo yang terletak Surabaya. Selepas itu kami menghantar ke pusat shopping murah yang berhampiran saja dengan makam sunan ampel.

Lepas dari pusat shopping murah sunan ampel, kami menghantar bapak tarmizi & group ke salah satu penginapan kawasan Surabaya (the win surabaya hotel) dengan masa 30 minit. Masa itu kami tiba di hotel masa petang sekitar pukul 20:11pm. kamudian check in dan rehat.

bandara surabaya airport

Percutian Surabaya 5 Hari 4 Malam – Tarmizi. 15/12/2017 hari jumat (hari ke 5) pukul 06:30 selepas breakfast kami bersama bapak tarmizi & group check out hotel, dan masa itu flight penerbangan bapak tarmizi pukul 12;00 Surabaya – Kuala Lumpur, so sebelum menghantar ke airport kami menghantar ke Tunjungan Plaza Surabaya.

Selepas shopping di tunjungan plaza Surabaya, kami langsung menghantar bapak tarmizi & group ke Surabaya airport dengan masa 30 minit. Pukul 09:20pm kami tiba sudah di airport, dan masa itu pula Pakej Percutian Surabaya 5 Hari 4 Malam, finish.

Demikian cacatan kami semasa Pakej Pelancongan Ke Surabaya 5 Hari 4 Malam bersama bapak tarmizi & group. Untuk informasi pakej percutian Surabaya, lawatan ke Bromo, Kawah Ijen, Hiking Semeru, Malang Batu, pakej ground Surabaya, Bajet percutian ke surabaya, Tempat tempat percutian menarik di Surabaya, kemudahan pelancong dan lain lain, sila hubungi contact travel ejen kami.

PILIHAN PAKEJ PELANCONGAN SURABAYA INDONESIA :

Pakej Percutian Ke Surabaya 5 Hari 4 Malam

Thanks for your sharing Our post