surabaya airport

Hari Rabu 18/04/2018 (hari ke 1), Saya Abdul Vizam crew dari pada travel ajen agentsurabayatravel.com memulakan Pakej Percutian Surabaya Bromo 3 Hari 2 Malam dengan mengambil sis Noriawati Binti Omar & Kawan di Surabaya airport tepat pukul 13;37.

Seperti biasa, sebelum bergerak ke hotel kawasan Gunung Bromo, kami menggabar mereka berdua, dan selepas itu kami menghantar Noriawati Binti Omar & Kawan ke hotel dekat Bromo (bromo permai hotel) dengan masa perjalanan 3 jam, dan kami tiba di hotel taman nasional Bromo tengger semeru tepat pukul 16;21, check in dan rehat untuk persiapan tour Bromo Sunrise esok.

Pakej Percutian Surabaya Bromo Malang

Hari kamis 19/04/2018 (hari ke 2) Aktiviti Percutian Surabaya Bromo Malang kami awali dengan pengambilan sis Noriawati Binti Omar & Kawan guna jeep. Tepat pukul 03;00 kami menghantar ke tempat terbaik melihat Sunrise, iaitu Penanjakan 1 yang memerlukan masa perjalanan 1 jam.

penanjakan 1 bromo

Masa itu sunrise di Bromo muncul tepat pukul 05;07 dan masa itu pula, sunrise sangat cantik sebab cuaca memang cerah dan tak ada kabus seperti biasanya dan semua pemandangan sekitar Bromo tanpak dengan indah, seperti Kawah Bromo, Gunung Batok, Gunung Kursi, Lautan Pasir dan Gunung Semeru.

Dan masa itu, tepat pukul 06;22 kami tak pergi melawati Kawah Bromo, sebab sis Noriawati tak nak pegi kawah, jadi selepas tour Bromo sunrise kami langsung hantar mereka berdua ke padang rumput yang sngat indah nan menawan, iaitu Padang Savana yang juga disebut Bukit Teletubbies Gunung Bromo.

padang savana bromo

07;05 kami sudah tiba di padang savana Gunung Bromo, sebab masa itu sis Noriawati tak nak pegi kawah kan, jadi kami tiba di padang savana lebih awal, kalo pegi kawah biasanya tiba di padang savana ini tepat pukul -+08;30.

Hehehe… sis Noriawati & kawah sangat senang, kerana cuaca masa itu memang cerah sangat tak ada kabus dan meskipun hari sudah mulai siang cuaca Gunung Bromo tetap sejuk, nyaman dan tenang, masa di padang savana atau bukit teleletubbies Bromo ini sis Noriawati banyak bergambar.

Note : Masa yang sesuai dan terbaik untuk program pakej percutian Bromo antara bulan april hingga awal bulan desember.

pasar berbisik bromo

Selepas melawati padang savana Bromo, Aktiviti Percutian Surabaya Bromo Malang dilanjutkan melawati pasir berbisik, yang merupakan tempat lawatan terakhir dari pada semua program pakej percutian Bromo. Kami dan sis Noriawati tiba pasir berbisik tepat pukul 09;03.

Selepas bergambar, kami dan sis Noriawati balik hotel dalam masa perjalanan 20 minit saja, sebab tempat mengnapa masa itu dekat saja dengan pasir berbisik. Tiba di hotel, mandi – breakfast dan kemudian check out untuk melanjutkan perjalanan ke Ladang Epal Malang dengan masa perjalanan 3 jam.

ladang epal malang

14;20 kami dan sis Noriawati sudah tiba di ladang epal Malang Batu, dan masa itu kami menghantar ke ladang epal jenis manalagi (buah epal yang sangat manis) berwarna hijau dan salah satu buah epel andalan kota Malang Batu.

Puas makan epal, masa itu sis Noriawati & kawan tanya tanya apa pada pemilik kaedah yang mereka gunakan dan pemilik epel menjelaskan mengenai penanaman dan hal-hal yang berkaitan dengan buah epal, seperti bagaimana menanam pokok epal dan sekali cara menuai epal yang betul. Dan selepas itu kami menghantar ke hotel kawasan Malang Batu (seulawah grend view hotel).

seulawah grend view hotel

Tiba di hotel seulawah grend view (3 bintang), check in dan rehat kejap. Tepat pukul 19;00 sis Noriawati & kawan minta pusing pusing di kawasan bandar, dan masa itu kami menghantar ke tempat tempat shopping, tempat oleh oleh khas Batu Malang dan sekali ke alon alon kota Batu.

Selepas pusing pusing di kawasan kota Malang Batu, kami menghantar cik sis Noriawati & kawan cari makan, dan masa itu kami menghantar ke Mbok Sri Restaurant, salah satu resto atau warung makan rekommended di kawasan Malang Batu, masakan nikmat, tempat selesa dan service terbaik.

coban rondo waterfall

Hari jumat 20/04/2018 (hari ke 3), Aktiviti Percutian Surabaya Bromo Malang adalah check out hotel, tepat pukul 07;30 kami dan mengnatar sis Noriawati ke Coban Rondo waterfall, sebuah air terjun yang terletak di kawasan Malang Batu dengan masa 30 minit.

Selepas melawati coban rondo waterfall, kami menghantar  sis Noriawati ke Bukit Jaddih, salah satu tempat percutian terbaik dan terbaru di kawasan Surabaya dengan masa perjalanan 2,30 jam, dan dalam perjalanan kami bersama  sis Noriawati, kami sempat stop di tepi Suramadu Bridge, iaitu salah satu jembatan terpanjang di Indonesis saat ini *(lihat info lengkap suramadu bridge).

bukit jaddih surabaya

12;30 kami tiba di bukit jaddih, dan kami memandu ke tempat atau view terbaik untuk bergambar di kawasan bukit jaddih. Selepas mengexplore kawasan bukit jaddih, kami mengahantar kembali ke Surabaya airport, dan sebelum balik airport sis Noriawati minta dihantar ke tempat batik.

Selepas dari tempat membeli kain dan baju batik, sis Noriawati minta dihantar ke retaurant tepatan, dan masa itu kami hantar ke restaurant Bebek & Ayam Sinjay. Dan selepas makan tengah hari di bebek sinjay, kami langsung menghanatar sis Noriawati & kawan, dan Pakej Percutian Surabaya 3 Hari 2 Malam, selesai. Alhamdulillaaah,,, saya dan pak supir kawan saya masa itu dibagi tips, rm400 untuk 2 orang,, hehehehe.

Demikian maklumat mengenai “Aktiviti Percutian Surabaya Bromo Malang” bersama sis Noriawati. Untuk informasi pakej percutian Surabaya, Kawah Ijen, Hiking Semeru, Malang Batu, pakej ground Surabaya, Tempat tempat percutian menarik di Surabaya, kemudahan pelancong dan lain lain, sila hubungi contact travel ejen kami.

PILIHAN PAKEJ PELANCONGAN SURABAYA INDONESIA :

Pakej Percutian Ke Surabaya Bromo Malang

Thanks for your sharing Our post