Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung Bromo

Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung Bromo

Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung BromoGunung Bromo adalah gunung berapi aktif paling popular di Jawa Timur sekali menjadi tempat percutian Surabaya, Indonesia. Gunung Bromo menjadi destination pelancongan utama dan terbaik yang sentiasa dilawati oleh ramai turis tempatan mahupun asing, sebab statu Bromo adalah gunung berapi yang masih aktif hingga kini sekaligus menjadi tempat percutian terbaik nan menarik di kawasan Surabaya, Indonesia. Gunung Bromo berketinggian 2,329 meter di atas permukaan laut dan merupakan tempat percutian sebahagian dari taman nasional Bromo tengger semeru.

Tempat Percutian Menarik Di Surabaya Bromo

Sebelum anda mengembara atau melakukan percutian Bromo, sepatutnya anda tahu mana mana tempat menarik yang wajib dilawati semasa pelancongan di Bromo, Surabaya, Oleh sebab itu, kami akan maklumkan mana mana tempat pelancongan Bromo yang sepetutnya anda lawati semasa melakukan program percutian Bromo Surabaya. “Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung Bromo” , iaitu Penanjakan 1 Gunung Bromo, Kawah Bromo, Padang Savana & Pasir Berbisik (whispering sand).


1. Gunung Penanjakan.

Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung BromoGunung Penanjakan adalah tempat percutian terbaik untuk melihat Bromo Sunrise. Puncak Gunung Penanjakan lebih dikenali dengan Penanjakan view 1, memiliki ketinggian 2329mdpl.

Dari atas puncak Penanjakan ini semua pelancong dapat melihat luasnya padang pasir, kawah Gunung Bromo, kemudian dapat melihat Gunung Batok, Gunung Kursi dan Gunung Semeru pula. Dan untuk melawati tempat ini kita wajib menggunakan Jeep, sebab laluan ke tempat ini sangat mencabar.


2. Kawah Gunung Bromo

Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung BromoKawah Bromo merupakan tempat percutian Surabaya yang biasanya dilawati selepas program Bromo Sunrise di puncak penanjakan 1. Kawah Bromo mempunyai garis tengah ± 800 meter (utara-selatan) dan ± 600 meter (timur-barat). Sedangkan kawasan baya seperti lingkaran dengan jejari 4 km dari pusat kawah.

Di kaki Gunung Bromo tersedia 250 anak tangga yang mesti dilalui oleh pelancong hingga sampai ke puncak kawah, semasa anda mencapai puncak, anda akan melihat indahnya kawah Bromo masih aktif sekaligus mengeluarkan gas.


3. Padang Savana Bromo

Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung BromoGunung Bromo yang sejuk adalah tempat percutian yang senantiasa dilawati di Surabaya, disini kita dapat melawati padang pasir dan luasnya padang rumput savana. Namun untuk menikmati keindahan pasang savana Bromo, kita akan melalui perjalanan yang sangat mencabar.

Tetapi semasa anda tiba di padang ramput savana kawasan nasional tengger ini, anda akan diberi pahala dengan satu lagi rahsia keindahan wisata Bromo Surabaya, yang jarang dilihat dan dilawati oleh pelancong, iaitu padang sabana


4. Pasir Berbisik Bromo

Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung BromoPasir Berbisik adalah tempat percutian terbaik di Bromo Surabaya. Hamparan luas padang pasir ini selalu menjadi salah satu tujuan para pelancong yang biasanya di kunjungi setelah mengunjungi padang savana.

Sejarah nama pasir berbisik berkaitan dengan film karya sutradara Nan Achnas tahun 2001 silam yang berjudul Pasir Berbisik. Bercerita tentang seorang gadis desa bernama daya yang tinggal di perkampungan miskin bersama ibunya yang sudah lama ditinggal oleh suaminya sejak Daya masih kecil, itulah asal nama pasir berbisi.


Demikian maklumat mengenai “Tempat Yang Wajib Dilawati Di Gunung Bromo”, untuk informasi pakej percutian BromoKawah Ijen Surabaya, Malang Batu Surabaya, pakej ground Surabaya, kemudahan pelancong dll,  sila hubungi contact travel ejen Surabaya kami.

PILIHAN PAKEJ PELANCONGAN SURABAYA INDONESIA :

Tempat Percutian Menarik Di Bromo Surabaya

Mungkin Anda juga menyukai